woensdag 6 oktober 2010

Longonderzoek (Erasmus MC)

Om 11.15 uur had ik de longonderzoeken. In eerste instantie het spirometrisch onderzoek. Dit onderzoek is bekend afgelopen juni is dit onderzoek ook al gedaan. Ik moest weer rechtop gaan zitten. Daarna kreeg ik een mondstuk, verbonden met de spirometer, in mijn mond tussen mijn tanden en een klemmetje op mijn neus. Daarna werd mij verzocht zo diep mogelijk in te ademen, en daarna zo snel en krachtig mogelijk uit te ademen tot mijn longen helemaal leeg waren. Daarna weer zo diep mogelijk in te ademen. Dit herhaalde zich, met korte rust pauzes tussen door. Gelijk hierop volgende was de tweede longfunctietest aan de beurt, de plethysmografie. Ik moest weer plaats nemen in de bodybox (een glazen hokje). Opnieuw moest ik een mondstuk in mijn mond tussen mijn tanden nemen en kreeg ik een klemmetje op mijn neus. Echter in tegenstelling tot het vorige onderzoek werd er tijdens het krachtig uitblazen een klepje gesloten waardoor je weerstand onder vond. Dit herhaalde zich, met rust pauzes tussen door. Als laatste moest ik de dyfusietest doen waarbij ik zuurstof vermengd met helium moest in- en uit ademen. Een soort plastic zak werd gevuld met zuurstof vermengd met helium. Dit moest ik gaan in ademen. Weer kreeg ik het beroemde knijpertje op de neus en een mondstuk in de mond die ik tussen de tanden moest klemmen. Ik moest iedere keer diep in- en uit ademen. Uiteindelijk kwam het verlossende woord, ik mocht het mondstuk uit doen en de onderzoeken waren afgelopen. Gelukkig is was helemaal kapot!! Op naar de longarts voor de uitslag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten