woensdag 26 oktober 2011

De longarts

Vanmorgen Om 9.10 uur de afspraak bij de longarts voor de uitslag van het slaap onderzoek. De uitslag was positief, ik heb namelijk geen last van abneu of een andere slaapziekte. Wel vraagt hij zich af of de ventilerende werking van mijn longen nog wel goed is. Dit houdt in dat in de nacht de koolstofdioxide (CO2) niet meer voldoende uitgeademd wordt en het zuurstofgehalte in het bloed daalt. Dit zou ook mijn hoge HB waarde (deze was altijd normaal) verklaren. Met een mooi woord heet dit Pulmonale Hypertensie, waarbij het beenmerg probeert de hoge concentratie CO2 te compenseren door meer rode bloedcellen aan te maken. Om dit bevestigd te krijgen zijn er een tweetal onderzoeken noodzakelijk. Ten eerste de MVV (Maximale Vrijwillige Ventilatie) meting. MVV is een maat voor de maximale hoeveelheid lucht die kan worden in- en uitgeademd binnen een minuut. Voor het comfort gebeurt dit maar 15 seconden en wordt deze waarde daarna geĂ«xtrapoleerd naar een waarde voor een minuut en uitgedrukt in liter / minuut. De gemiddelde waarden voor mannen is 140-180 liter per minuut. Ten tweede wordt ik opgenomen op de Intensive Care. Hier wordt er een naald ingebracht in de slagader en wordt er gedurende de nacht zuurstofrijk bloed afgetapt. Aan de hand hiervan kan de arts dan vaststellen hoe het met het zuurstofgehalte 's nachts is gesteld. Aansluitend krijg ik dan de uitslag. Dinsdag 1 november wordt ik verwacht voor de MVV meting. Voor de opname op de IC krijg ik een telefoontje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten